Wachtwoord vergeten Account aanvragen

Vijftig tinten grijs – spannende producten van kunststofrecyclaat

Bedrijven gebruiken voor hun producten nog veel ‘virgin’ plastic (plastic gemaakt van aardolie). Dat grootschalige gebruik van maagdelijk plastic is helemaal niet nodig. Producten van gerecycled plastic (recyclaat) hoeven helemaal niet saai te zijn en bovendien kan men er goed aan verdienen.

Veel verpakkingen worden nu nog gemaakt van virgin plastic, zoals bijvoorbeeld shampooverpakkingen. Deze shampoofles is per fabrikant vaak felgekleurd en dat verklaart grotendeels nog de voorkeur voor virgin kunststof. Het kunststofrecyclaat daarentegen is nu nog wit, grijs tot zwart gekleurd, maar zal met innovatietechnieken in de toekomst ook een kleurtje kunnen krijgen.  

Voor producten zoals shampooflessen, tuinmeubels of winkelmandjes kan heel goed kunststofrecyclaat worden gebruikt. Dit scheelt minstens de helft in de CO2-uitstoot.
Het gebruik van kunststofrecyclaat kan zelfs bijdragen aan de identiteit van een merk. Een bekend voorbeeld is de Britse cosmeticaproducent Lush. De verpakkingen, gemaakt van gerecycled plastic, zijn grijs of zwart. Deze kleuren worden ook toegepast in de eigen winkels, wat het merk een heel herkenbare uitstraling geeft. Met dit bijzondere imago zijn de producten ook relatief hoog geprijsd.

Recycling en de toepassing van recyclaat hebben duidelijk de toekomst. Producenten die zich daar niet in verdiepen, zullen achterlopen op de concurrentie. Bedrijven die gebruik maken van gerecycled plastic kunnen toch een spannend product in de markt zetten (voorbeeld Lush) en daar ook nog eens goed aan verdienen. Daarnaast moeten bedrijven zich voorbereiden op toekomstige wet- en regelgeving.

Hieronder een drietal trends voor het gebruik van recyclaat

1. Consument wil betalen voor duurzaamheid
Voor een groeiende groep consumenten speelt duurzaamheid een belangrijke rol in het aankoopgedrag. Uit onderzoek van ABN-AMRO blijkt dat ruim 40 procent van de Nederlandse consumenten bereid is meer te betalen voor een duurzaam product.

Kunststofrecyclaat wordt al vele jaren gebruikt voor producten als bloempotten en tuinmeubels. Veel consumenten zich daar helemaal niet van bewust. Hier ligt een mooie kans voor bedrijven om hier ruchtbaarheid aan te geven en is het zelfs mogelijk een hogere prijs voor dit duurzame product te vragen. Het gebruik van recyclaat kan zo zelfs bijdragen aan de identiteit van een merk (zie voorbeeld Lush).

2. Wet- en regelgeving zal recycling noodzakelijk maken 
De Nederlandse overheid wil dat ons land in 2050 volledig circulair is. Dat wil zeggen dat grondstoffen zoveel mogelijk worden hergebruikt en dat afvalstromen en de CO2-uitstoot worden beperkt. Ook de Europese Unie stimuleert circulariteit. De verwachting is dat producenten in de toekomst worden verplicht om gerecycled materiaal te gebruiken. Bekende bedrijven als Ikea en Lidl sorteren al voor op dit toekomstscenario. Ikea heeft 1 miljard euro gereserveerd “om de aanvoer van duurzame grondstoffen voor de lange termijn veilig te stellen”. De meubelgigant gaat er kennelijk vanuit dat er in de toekomst een tekort aan gerecyclede materialen kan ontstaan. Vooruitlopend hierop nam Ikea een ‘strategisch belang’ van 15 procent in plasticrecyclingbedrijf Morssinkhof Rymoplast om de aanvoer al veilig te stellen.

3. Product-as-a-Service
Een beproefd circulair verdienmodel is Product-as-a-Service. Daarbij blijft de leverancier eigenaar van het product en betaalt de klant voor het gebruik, bijvoorbeeld in de vorm van huur of abonnementsgeld. Over het algemeen is de leverancier ook verantwoordelijk voor het onderhoud. Doordat de leverancier een financiële prikkel heeft om producten te maken die lang meegaan en weinig onderhoud vergen, kan de klant rekenen op een product van hoge kwaliteit. Indien het product onverhoopt toch kapotgaat, draagt de leverancier zorg voor reparatie of vervanging. De klant wordt daarmee ontzorgd en voor de leverancier resulteert een dergelijk verdienmodel in een stabiele kasstroom.

Dergelijke verdienmodellen kunnen ook werken bij kunststofproducten. Zo heeft de drankenindustrie een organisatie opgezet die pallets verhuurt aan vrijwel alle Nederlandse bierbrouwers, een groot aantal frisdrankfabrikanten en conservenfabrikanten. ‘Drankenpallet Beheer Nederland’ (DPB), zoals de organisatie heet, levert zeer sterke pallets, sinds 2012 gemaakt van 100 procent kunststofrecyclaat, die vrijwel nooit kapotgaan. Indien een pallet toch kapot of versleten is, draagt DPB zorg voor recycling tot nieuwe pallets.

Conclusie
Producenten kunnen nog veel doen om meer recyclaat te gebruiken of om ervoor te zorgen dat hun producten eenvoudiger te recyclen zijn. Bedrijven kunnen daarmee waarde creëren voor de maatschappij, want recyclaat is veel minder belastend voor klimaat en milieu dan virgin plastic. Producten verduurzamen is meestal niet eenvoudig. Soms moet een product helemaal opnieuw worden ontworpen. Sommige producten zullen niet meer verkrijgbaar zijn in alle kleuren van de regenboog, maar voorlopig in vijftig tinten grijs. Dat kan even pijn doen. Vaak zal moeten worden samengewerkt met leveranciers en afnemers om een duurzaam product tot een succes te maken. Terug naar de tekentafel dus, het liefst samen met andere partijen in de keten.

Dat kost moeite, maar de potentiële voordelen zijn groot. Voor producenten kan het gebruik van recyclaat resulteren in een hogere marge, want een groeiende groep consumenten is bereid extra te betalen voor duurzaamheid. Indien het duurzame product niet via de prijs leidt tot een hogere marge, is het misschien wel mogelijk de productiekosten te drukken. Wat betreft de langere termijn is het duidelijk: duurzaam ondernemende bedrijven hebben de toekomst. Producenten die nu al moeite doen om hun producten duurzamer te maken, zijn goed voorbereid op toekomstige wet- en regelgeving en komen tegemoet aan de wensen van een groeiende groep consumenten en opdrachtgevers.

Deze blogpost is eerder gepubliceerd op kunststofhergebruiken.nl.




Dit bericht afdrukken




Contact

Loire 150 – Castellum
gebouw C - Synthesium
2491 AK Den Haag

Postbus 420
2260 AK Leidschendam

Tel: 070-444 06 60
Fax: 070-444 06 61
E-mail: info@nrk.nl


Rethink: een nieuwe kijk op kunststof en rubber

          

Arbocatalogus

Bekijk de arbocatalogus

NRK 2014