Er bestaat natuurrubber en synthetisch rubber. Natuurrubber kan worden gemaakt uit het sap van de rubberboom. Synthetisch rubber wordt, net als kunststof, uit aardolie gemaakt in de fabriek. Het voordeel van synthetisch rubber is dat mensen het precies zo kunnen maken als zij willen. Rubber zit in allerlei voorwerpen om je heen zoals in (auto)banden.
Verschillende onderdelen
Autobanden bestaan uit veel verschillende onderdelen die ook vaak wel drie verschillende soorten rubber bevatten. Er gaan ook vulstoffen en hulpstoffen bij. Een band is opgebouwd uit verschillende lagen rubber, maar ook lagen met staaldraad en nylon. De buitenste laag is een rubberlaag die contact maakt met de weg.
Proces
Om het rubber te maken worden alle ingrediënten gekneed in een menger. Vervolgens gaat het mengsel door een wals waar ‘vellen’ rubber uitkomen. Om hier een band van te maken is een ‘mal’ nodig. Hier worden de lagen van de band omheen gestapeld. De laatste stap is het bakken van de band in aanwezigheid van zwavel (het vulkaniseren) en het maken van het profiel.
Banden inzamelingssysteem
RecyBEM is de uitvoeringsorganisatie van het Besluit beheer autobanden (Bba). Sinds 1 april 2004 organiseren zij in Nederland de inzameling en recycling van gebruikte autobanden uit de vervangingsmarkt. Voor iedere autoband (nieuw of gebruikt) die voor de eerste keer op de Nederlandse markt gebracht wordt, zamelen zij een oude band in. De gebruikte banden verwerken ze op een milieuverantwoorde manier. Hierdoor voorkomen ze dat oude banden rondslingeren in het milieu, hoeven er minder primaire grondstoffen onttrokken te worden aan de natuur en wordt de uitstoot van CO₂ vermeden. RecyBEM is een initiatief van de bandenleveranciers, die in 2004 RecyBEM oprichtten om invulling te geven aan de verantwoordelijkheden uit het Bba.