De vraag naar energieopslag, opwek en laadinfrastructuur neemt razendsnel toe. Momenteel worden in Nederland 400 laadpalen per dag geplaatst en dat willen ze opschalen naar 1700. Steeds vaker kan opgewekte energie niet worden terug geleverd of worden gebruikt, zijn materialen en componenten voor bijvoorbeeld batterijen niet leverbaar en levert de recycling van energieopslag-systemen uitdagingen op, zoals het terug kunnen winnen van vaak kostbare materialen. Ook (brand)veiligheid speelt een belangrijke rol. Het efficiënt omgaan met (schaarse) grondstoffen, verlengen van levensduur, garanderen van een veilig energiesysteem en optimale benutting en levering van energie, vragen om een circulaire aanpak. Met deze CIRCO Track leert u als bedrijf en in de waardeketen hoe u hier meer grip op kunt krijgen en welke stappen voor uw bedrijf relevant zijn.
Wat levert het op?
Programma
Een CIRCO Track bestaat uit drie (fysieke of online) bijeenkomsten van een halve dag met de trainers en alle deelnemers. Daarnaast krijgt u zelfwerk en 1-op-1 calls met de trainer. U krijgt tijdens de Track kennis aangereikt die u direct op uw eigen case toepast. De totale tijdsbesteding is 20 uur verspreid over ongeveer 6 weken.
Dag 1 Initiate Workshop (halve dag / op locatie)
U maakt kennis met de andere deelnemers en gaat aan de slag met het product of de dienst van jouw bedrijf. Samen duiken we in het gedachtengoed van de circulaire economie en circulaire ontwerpprincipes. U analyseert de huidige waardeketen van uw bedrijf en brengt in beeld waar waardevernietiging en verspilling zitten. Hier liggen uw circulaire kansen!
Dag 2 Ideate Workshop (halve dag / online)
U deelt je ambities met andere deelnemers. Handig, want zij komen uit dezelfde keten en kunnen u dus nuttige input geven op uw idee. Daarna gaat u gericht aan de slag met de circulaire businessmodellen en ontwerpstrategieën. U ontwikkelt uw circulaire businessmodel of (her)ontwerpt uw product en/of dienst.
Dag 3 Implement Workshop (halve dag / op locatie)
We kijken naar de technische en commerciële haalbaarheid van de resultaten uit de vorige workshop. U brengt de gevolgen voor uw bedrijfsvoering in kaart en berekent de circulaire impact. Ook leert u om te gaan met barrières en u bedenkt hoe uw klanten, collega’s en management mee kunt krijgen in uw ambities. U sluit af met het maken en geven van een doordachte pitch.